Záměr pracovat o dovolené připouští necelá pětina Čechů, zato třetina Britů, Švýcarů nebo Američanů a tři čtvrtiny Indů. Vyplývá to z průzkumu Holiday Barometr, který provedla pro pojišťovací a asistenční společnost Europ Assistance v jedenadvaceti zemích Evropy, Asie, Severní Ameriky, Středního východu a Oceánie agentura Ipsos.
Záměr, že budou při letošní dovolené pracovat, připustilo v reprezentativním průzkumu Holiday Barometr pouze 18 % dotázaných Čechů, nejméně ze všech sledovaných zemí. Ve státech jako Švýcarsko (35 %) a Velká Británie (35 %) je ochota pracovat z místa dovolené takřka dvojnásobná, výrazně vyšší čísla ukázal průzkum i v Německu (31 %), Polsku (31 %) nebo v Itálii (30 %). Českým dovolenkářům byli v tomto směru nejbližší respondenti z Francie (20 %) a Rakouska (20 %). Pro tři čtvrtiny českých respondentů, kteří práci během dovolené připustili, nebyla kombinace prázdnin a plnění pracovních úkolů ničím novým, čtvrtina se chystala letos na dovolené pracovat poprvé.
„Více než tři čtvrtiny Čechů nechává při dovolené práci stranou a zaměřuje se především na odpočinek,” uvádí Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel Europ Assistace. “Souvisí to v první řadě s tím, že od dovolené očekáváme zejména odpočinek a klid (32 %), zážitky sdílené s rodinou nebo přáteli (29 %) a totální změnu prostředí (22 %).”
Ještě výraznější rozdíly v přístupu k workation, práci na dálku z dovolenkové destinace, ukázal průzkum mezi obyvateli různých kontinentů a regionů. Nejvstřícnější ke kombinaci dovolené a práce na dálku v něm byli respondenti v Saúdské Arábii (81 %), Indii (75 %) a Sjednocených arabských emirátech (72 %), nejnižší míru ochoty o dovolené pracovat projevili dotázaní v Japonsku (26 %), Austrálii (28 %) nebo v Kanadě (32 %).
“Firem, které vyžadují, aby byli zaměstnanci k dispozici i během dovolené, přibývá, část odborníků ovšem před workation varuje,” uzavírá Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel Europ Assistance. “Nedostatečný odpočinek může vést k nárůstu stresu a vyhoření. Nelze také přehlédnout zvýšené kybernetické hrozby pro firemní sítě a riziko úniku citlivých dat.“
Reprezentativní průzkum HOLIDAY BAROMETR provedla globální agentura pro marketingový výzkum Ipsos. Průzkumu, zaměřeného na plánování a trávení dovolené, se zúčastnilo 21 000 respondentů ve 21 zemích Evropy (Belgie, Česko, Francie, Itálie, Německo, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švýcarsko a Velká Británie), Severní Ameriky (Kanada, USA), Asie (Hongkong, Indie, Japonsko, Malajsie a Singapur), Středního východu (Saúdská Arábie, SAE) a Oceánie (Austrálie).
Budete v místě dovolené pracovat? 1) Ano, už jsem to udělal v minulosti. 2) Ano, letos to bude poprvé. 3) Ne.
Evropské země:
|
EU |
FR |
UK |
BE |
DE |
CH |
AT |
ES |
PT |
IT |
PL |
CZ |
1) |
18 % |
13 % |
22 % |
19 % |
21 % |
23 % |
12 % |
19 % |
16 % |
19 % |
22 % |
13 % |
2) |
9 % |
7 % |
13 % |
7 % |
10 % |
12 % |
8 % |
9 % |
9 % |
11 % |
9 % |
5 % |
3) |
73 % |
80 % |
65 % |
74 % |
69 % |
65 % |
80 % |
72 % |
75 % |
70 % |
69 % |
82 % |
Ostatní země:
|
MY |
HK |
JP |
SG |
IN |
AU |
US |
CA |
SA |
AE |
1) |
43 % |
27 % |
15 % |
26 % |
56 % |
18 % |
32 % |
22 % |
63 % |
51 % |
2) |
22 % |
9 % |
11 % |
11 % |
19 % |
10 % |
14 % |
10 % |
18 % |
21 % |
3) |
35 % |
64 % |
74 % |
63 % |
25 % |
72 % |
54 % |
68 % |
19 % |
28 % |
Význam zkratek: EU Evropa, FR Francie, UK Velká Británie, BE Belgie, DE Německo, CH Švýcarsko, AT Rakousko, ES Španělsko, PT Portugalsko, IT Itálie, PL Polsko, CZ Česká republika / MY Malajsie, HK Hongkong, JP Japonsko, SG Singapur, IN Indie, AU Austrálie, US Spojené státy americké, CA Kanada, SA Saúdská Arábie, AE Sjednocené arabské emiráty.