Covid linka jako naděje v době pandemie

Covid linka Europ Assistance

Říká se, že sdílená radost je radost dvojnásobná. A sdílená starost zase poloviční. Své o tom vědí všichni, kteří se v této složité době potřebují podělit o starosti související s právě probíhající pandemií Covidu-19. Mít na koho se obrátit a koho se zeptat – ulevit od problémů, vyřešit obtíže a najít odpověď na své otázky. Vítejte na naší Covid lince.

NELEHKÁ DOBA PANDEMIE A HLAD PO INFORMACÍCH

Pandemie Covidu-19 zasáhla všechny sféry našeho života a proměnila předchozí denní rutiny na vzácnosti – chození do školy, za kulturou, do práce a po ní na jedno, za sportem i zábavou. Začali jsme žít jinak a změnili pohled na mnoho věcí. Třeba jak více pečovat o své zdraví. U některých otázek jsme měli jasno, u jiných tápali. Zvláště u těch o nemoci samotné a s ní spojených nejasností zdravotního, sociálního i pracovního charakteru. Snaha zřídit informační linku s cílem zodpovědět volajícím všechny potřebné dotazy sílila ruku v ruce s faktem, že na dostupnost oficiální informačních platforem se nedalo vždy stoprocentně spolehnout. A tak se narodila naše Covid linka.

 

PRŮBĚH ONEMOCNĚNÍ, KARANTÉNA I DEZINFEKCE PRACOVIŠTĚ

„Velmi časté jsou dotazy týkající se řešení situací na pracovišti – jaká přijmout opatření, pokud byl na pracovišti pozitivně testovaný, jak zajistit úklid, případně karanténu zaměstnanců. Často také vysvětluji základní pravidla, obecné informace se mnohdy rozcházejí, “ uvádí nejběžnější druhy dotazů na Covid lince MUDr. Jana Ježková, vedoucí lékařka naší asistenční služby a doplňuje: „Druhou nejčastěji řešenou oblastí je konzultace zdravotního stavu, průběhu onemocnění nebo opatření, která je vhodné udělat doma. V některých případech se nedaří zaměstnancům dovolat svému praktickému lékaři, a tak se pro radu obracejí na nás. Po telefonu samozřejmě nikoho neléčíme, ale vhodné vysvětlení mnohdy dokáže volajícího uklidnit a zmírnit obavy o jeho zdravotní stav. Častým důvodem volání je strach z neznámého. Pomůže už jen to, že dokážeme přiblížit možná očekávání. Rozhodnutí je však na klientovi, to za něj udělat nemůžeme.“

 

 

CO UMÍ COVID LINKA:

  • Poskytujeme informace o onemocnění samotném včetně přidružených podtémat:
  • Podezření na nákazu (příznaky, pravděpodobnost nákazy, možnost testování, karanténa);
  • Léčba onemocnění (ambulantní, hospitalizace), úspěšnost, pobyt v karanténě;
  • Řešíme otázky pracovněprávní agendy (náhrady mzdy apod.);
  • Nabízíme psychologickou pomoc (v případě tísně z nouzového stavu, karantény, nemoci v rodině);
  • Předáváme informace o aktuální situaci, omezení pohybu osob, nároku na ochranné pomůcky, dostupnost obchodů a služeb atd. – v Česku, na Slovensku i ve světě;
  • V brzké době umožníme videochat s lékařem.

 

NEZNALOST OMLOUVÁ

Mediální tlak je v dnešní době obrovský. Zprávy se na nás valí ze všech stran a my je musíme správně zpracovávat a třídit. Ne vždy je to snadné. Spíš naopak. I přesto některé dotazy překvapí: „Vzpomínám na situaci, kdy jsem musela vysvětlovat, že v karanténě se opravdu do zaměstnání chodit nesmí, bez ohledu na to, zda tam sedím sám, či nikoliv“, uvádí MUDr. Ježková jednu z kurioznějších situací. Jsme tu však pro každého volajícího a pro jakýkoli dotaz. Je to naše práce i poslání.

 

O SVÝCH OBAVÁCH MLUVTE

A co vzkázat všem, kterým obavy z nemoci i současné situace znepříjemňují život? „Nenechte se paralyzovat strachem. Nebojte se mluvit o tom, čeho se bojíte, nestyďte se říci si o pomoc. Nejenom nemoc samotná, ale i celé dění okolo pandemie je velmi stresující a je normální, že v nás vyvolává různé reakce. Opírejte se o pravdivé informace a zbytečně nevyhledávejte ty negativní,“ přidává MUDr. Ježková svá doporučení, která se v této nelehké době mohou hodit.