Skokové zvýšení cen pohonných hmot se na českých silnicích zatím nepodepsalo. Naznačují to počty nehod i úmrtí, které oproti minulému roku vzrostly. Počty zásahů asistenčních společností jsou na podobné úrovni jako minulý rok. Ceny paliv neovlivnily řidiče ani během letní motoristické sezony, zaznělo to na tradičním bilančním setkání s ředitelem služby dopravní policie Jiřím Zlým.
Od ledna do září došlo k 73 471 nehodám, což je meziročně o 1,4 % více. V totožném období zemřelo na českých silnicích 347 osob, což je ve srovnání s minulým rokem o 10 životů více. „Nejčastěji k dopravním nehodám dochází kvůli tomu, že se řidiči plně nevěnují řízení vozidla. Obecně je velkým problémem přeceňování svých schopností,“ uvedl na bilanční tiskové konferenci Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie. „Mezi nejtragičtější příčiny nehod potom patří nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky,“ doplnil plk. Jiří Zlý.
Společnost Europ Assistance informovala o počtech asistencí u nehod a poruch v tomto roce. „Za prvních devět měsíců letošního roku jsme zasahovali u 79 696 asistenčních případů, což je 3,5% nárůst oproti roku 2021,“ říká Jan Procházka, provozní ředitel Europ Assistance. Jedná se tak o 292 asistencí denně, opět častěji kvůli poruchám než nehodám.
Jan Procházka z Europ Assistance se ohlédnul také za uplynulou letní motoristickou sezonou, během které asistenční týmy pomáhaly u 27 271 případů, zajistily 3 167 náhradních vozidel a 488 repatriací (dovozu vozidel zahraničí). „Na pomoc motoristům jsme v létě vyráželi obdobně jako loni, což bylo s ohledem na vysoké ceny pohonných hmot překvapení. Na lidech byl ovšem znát hlad po cestování po covidových letech a také potřeba vyrazit na dovolenou před tím, než tvrdě zasáhne ekonomická krize,” uvádí Jan Procházka z Europ Assistance. Potvrdily se tak výsledky předprázdninového průzkumu Holiday Barometer, že na letní dovolenou vyrazí tři čtvrtiny Čechů a dvě třetiny z nich bude cestovat autem. Mimo ČR a Slovensko asistenční týmy během letních měsíců vyrážely na pomoc českým motoristům nejčastěji do Německa.
Pozn. Případy v Rakousku jsou velmi často spojené s cestou na dovolenou do Chorvatska nebo Itálie.
V České republice vzrostly ceny za odtahy meziročně přibližně o 20 procent. Lidé, kteří mají nízký limit pro asistenční služby v pojistné smlouvě, musejí následně za odtahy část zaplatit ze svého, či doplácet rozdíl mezi limitem a reálným nákladem. „Během letní sezony museli klienti doplácet u 3 771 zásahů pouze v ČR. Oproti minulému roku se podíl výrazně zvýšil. Pojistka s limitem na asistenční služby, která loni stačila na základní asistenci s odtahem do nejbližšího servisu, nyní již celkové náklady často nepokryje.“ upozorňuje Jan Procházka z Europ Assistance.
* Statistická odchylka (údaj může být ovlivněn nižším počtem zásahů v dané kategorii)