Dle průzkumu MOBILITY BAROMETR 2025 vzrostly náklady domácností na dopravu meziročně nejvíce v České republice. Naopak, náklady na autopojištění jsou u nás dvakrát nižší než evropský průměr a čeští řidiči nejméně využívají asistenční služby.
Podle průzkumu představují měsíční náklady domácností na dopravu v České republice 198 €, překročily evropský průměr (159 €) a patří k nejvyšším v Evropě. Více než 100 € zaplatí měsíčně za dopravu 48 % českých domácností, zatímco ve Švýcarsku je to 72 % a například v Portugalsku pouze 33 %, ve Francii 32 % a ve Španělsku 27 % domácností.
“V těchto nákladech jsou zahrnuty veškeré výdaje na osobní automobil včetně paliva, parkování nebo mýtného, veřejnou dopravu a další dopravní prostředky, jako je pronájem auta nebo taxislužba,” vysvětluje Tomáš Chaloupka, vedoucí Europ Assistance pro B2C. “Nejsou v nich zahrnuty náklady na pojištění a cesty v rámci prázdnin nebo dovolených.”
Naopak, průměrné roční náklady na pojištění automobilu činí v České republice 299 €. Přestože meziročně vzrostly o 33 €, zůstávají více než dvakrát nižší než průměr v Evropě (644 €, nárůst o 38 €). “Roční pojistné automobilu do 300 € platí 68 % českých domácností, což je výrazně více než evropský průměr (30 %) a spolu se Španělskem (63 %) nejvíce v Evropě,” dodává Tomáš Chaloupka.
V případě poruchy nebo nehody jsou pro české řidiče nejdůležitějšími službami pomoc na místě (86 %), poskytnutí náhradního vozidla (79 %), nasměrování na smluvní síť opraven (76 %), zajištění náhradní dopravy a sledování odcizeného vozidla (71 %). Z asistenčních služeb nejvíce oceňují schopnost vyřešit problém na místě (28 %), schopnost pomoci po telefonu (21 %) a rychlost odezvy po telefonu (17 %).
“Zajímavé je, že asistenční službu někdy využila pouze třetina českých řidičů (34 %), což je výrazně méně než evropský průměr (48 %),” doplňuje Tomáš Chaloupka.
Ve srovnání s evropským průměrem častěji chodíme, používáme veřejnou dopravu a vlastníme jízdní kolo. Dojezdové vzdálenosti do zaměstnání či do školy jsou podobné jako v dalších evropských zemích. Celkem 54 % obyvatel České republiky dojíždí do práce či do školy méně než 10 kilometrů.
Naopak, méně rozšířený než jinde je home office. “Z domova pracujeme týdně v průměru 0,9 dne, což je méně než evropský průměr (1,2 dne) a výrazně méně než v Německu nebo ve Švýcarsku (1,4 dne),” uzavírá Tomáš Chaloupka, vedoucí Europ Assistance pro B2C.
Reprezentativní průzkum MOBILITY BAROMETR 2025 provedla na přelomu roku pro Europ Assistance globální agentura pro marketingový výzkum Ipsos. Průzkumu, zaměřeného na mobilitu a dopravní návyky obyvatel, se zúčastnilo 9 000 respondentů v 9 zemích Evropy – Belgii, České republice, Francii, Itálii, Německu, Portugalsku, Rakousku, Španělsku a ve Švýcarsku.