Letos méně nehod, ale třikrát více hlášení poruch

Letos méně nehod, ale třikrát více hlášení poruch

Pandemie koronaviru se opět pozitivně podepsala na počtech nehod na českých silnicích. Ten byl podobně nízký jako v loňském roce, navíc zemřelo o 14 lidí méně. Překvapivé proto je, že pomoc asistenčních služeb využilo o třetinu více lidí než loni. Podle dat Europ Assistance se v počtu technických asistencí pomalu vracíme na úroveň roku 2019. Dopravní policie však varuje před trendem vyššího počtu úmrtí motocyklistů.

Počet nehod v letošním roce je téměř stejný jako vloni. Od ledna do září došlo k 72 219 nehodám, což je meziročně o pouhých 0,2 % méně. V totožném období zemřelo na českých silnicích 343 lidí, což je ve srovnání s minulým rokem o 14 životů méně. „Aby nás však tato čísla nemátla, v aktuálním měsíci došlo k dnešnímu dni už k 37 smrtelným nehodám, přičemž za celý loňský říjen jsme zaznamenali 36 úmrtí,“ uvedl na bilanční tiskové konferenci Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie. Připomněl také další negativní trend – a to, že roste počet usmrcení motorkářů. „Letos zemřelo 66 motocyklistů, což je o 18 životů více než loni,“ doplnil plk. Jiří Zlý.

 

 

Jurij Kostaš, Retail sales manažer Europ Assistance, se ohlédl za uplynulou sezonou a připomněl prázdninový průzkum Holiday Barometer, který zjišťoval plány Čechů na letní dovolenou. V něm celých 62 % dotázaných uvedlo, že se v letních měsících chystají cestovat autem. Podle dat České asociace asistenčních společností nakonec autem na dovolenou vyrazilo o 16 % víc řidičů než před rokem, což potvrzuje oblíbenost automobilů jako nejvyužívanějšího dopravního prostředku.

„Za prvních deset měsíců letošního roku jsme pomáhali u 127 000 asistenčních případů, což je 30% nárůst oproti roku 2020. Například právě u automobilů se jedná o více než 270 asistencí denně. S blížícím se příchodem zimní sezony se proto připravujeme na další náročné období. Více než kdy jindy proto apelujeme na řidiče, aby dbali na důkladný servis svých vozů, obzvlášť těch starších, která nyní na silnicích dominují,“ upozorňuje Jurij Kostaš z Europ Assistance.

Statistiky asistenčních společností ukazují, že koronavirus se na poklesu počtu asistencí projevil pouze minulý rok, a to jen v období od března do května, kdy platila nejpřísnější restriktivní opatření. Odmyslíme-li fakt, že letos byly zásahy prováděny stále za přísných hygienických bezpečnostních opatření, tak rok 2021 byl pro asistenční společnosti návratem do období před pandemií. „V počtu asistencí se jednoznačně vracíme na úroveň roku 2019. Co se týče příčin, tak poruchy byly častějším důvodem výjezdů než nehody samotné. Kromě závad motorů byly časté také defekty pneumatik, které bývají pro motoristy nebezpečné zejména na vytíženějších silničních úsecích,“ říká Jurij Kostaš.

 

 

Europ Assistance pro zlepšení služeb svým zákazníkům investovala v posledních letech především do digitalizace. Řidičům v nouzi je k dispozici nejen systém v režimu 24/7, ale také uživatelsky přívětivé služby, jako například možnost řešení zakázek on-line. Využitím chytrého telefonu může zákazník sdílet svou aktuální polohu a díky mapování pomocí GPS lokátorů v zásahových vozech přidělí systém řidičům v nouzi automaticky nejvhodnějšího dodavatele. Europ Assistance tak dokáže vyřešit až 15 případů každou hodinu. Sdílená lokace navíc přináší zákazníkům příležitost sledovat na mapě reálný pohyb a čas příjezdu odtahového vozu.